DÜNYA KALP GÜNÜ

DÜNYA KALP GÜNÜ

Özel Atakent Hastanesi Kardiyoloji Uzmanı Dr. Murat BİLGİN Dünya Kalp Günü’nde “Kalp Sağlığı” hakkında bilgilendirmede bulundu.

Kalp ve damar hastalıkları küresel olarak bir numaralı ölüm sebebidir. Kalp ve damar hastalıklarına bağlı ölümlerin artarak, 2030 yılında 22.2 milyona ulaşacağı tahmin edilmektedir. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre 2012 yılında tüm dünyada bulaşıcı olmayan hastalıklara bağlı ölümlerin yüzde 46,2’si (17,5 milyon) kalp ve damar hastalıkları nedeniyledir.

Ülkemizde 2013 yılında ölen her 5 kişiden ikisinin kalp-damar hastalığına bağlı nedenlerden öldüğü görülmektedir.

Davranışsal risk faktörleri yani; sağlıksız beslenme, yetersiz fiziksel aktivite, tütün kullanımı ve alkol kullanımı koroner kalp hastalığının % 80’inden sorumludur. Kardiyovasküler hastalıkların çoğu risk faktörleriyle mücadele edilerek engellenebilir. Risk faktörlerinin kontrolü ile kalp ve damar hastalığı görülme sıklığının yarıya indirilebileceği bildirilmektedir.

Sağlıksız beslenme ve yetersiz fiziksel aktivite etkisiyle bireylerde kan basıncında yükselme, kan şekeri yüksekliği, kan lipitlerinde yükselme, fazla kilo veya obezite görülür.

Sosyal ekonomik faktörler ve kültürel değişiklikler (küreselleşme, şehirleşme) toplumun yaşlanması, stres, herediter faktörler, kardiyovasküler hastalıkların diğer belirleyicileridir.

40 yaş üstü her birey için kardiyovasküler ve kültürel riskin hesaplanması ve varsa davranışsal risk faktörlerine uygun müdahaleler ile kalp krizi, inme, kalp yetmezliği ve diğer komplikasyonların gelişmesini önleyebilecek tedbirlerin alınması önerilir.

Her bir bireyin kalp ve damar hastalıklarına  yol açan davranışsal risk faktörleri ile ilgili farkındalığının artırılması ve hasta olmamak için riskli davranışlarını olumlu davranışlara değiştirmesi için teşvik edilmesi gerekmektedir.

Sağlıklı kalmak ve kalp ve damar hastalığına yakalanma riskinden uzak durmak için;

  • Sağlıklı beslenin,
  • Düzenli fiziksel aktivite yapın,
  • Tütün ve tütün ürünleri kullanmayın,
  • Alkol kullanmayın,
  • Kardiyovasküler riskinizi öğrenin,
  • Kilolu veya obez olup olmadığınızı öğrenin,
  • Kan basıncınızı öğrenin,
  • Kan şekerinizi öğrenin,
  • Kan lipidlerinizi öğrenin,
  • Hekiminizin verdiği sağlıklı yaşam önerilerine uyun.

 

Paylaş

Yorumlar